AnDa OraNG YG KE....

counter

Monday, October 12, 2009

KomUniKasI DaLam ISLaM

Menurut Dr. Mohammad Fadhilah Kamsah, dari kaca maa sarjan Islam komunikasi kemanusiaan terbahagai kepada tiga iaitu komunikasi di antara manusia dengan Allah, komunikasi manusia dengan manusia dan komunikasi dengan alam persekitaran. Bagaimanapn ianya juga dibahagi kepada tiga bahagian yang sedikit berbeza. Tiga bahagian tersebut ialah komunikasi dengan pencipta, komunikasi dengan diri sendiri dan komunikasi dengam alam atau makhluk. Secara huraiannya tiga bahagian tersebut dapat diterangkan seperti berikut :

i. Komunikasi dengan pencipta. Iaitu ibadah secara khusus. Setiap individu Muslim wajib mengadakan hubungan terus dengan Allah sekurang-kurangnya 5 kali sehari melalui sembahyang fardu. Ibadah sebagai komnikasi langsung dari hamba kepada penciptanya ini sangatlah penting kerana ia (sembahyang) akan dapat mencegah dariapda melakukan perbuatan-perbuatan buruk dan kemungkaran.

ii. Komunikasi dengan diri sendiri. Ketepatan dan kejelasan adalah amat perlu kerana setiap orang melakukan sesuatu tindakan atau komunikasi dengan pihak luar daripada dirinya, proses komunikasi di dalam diri akan berlaku terlebih dahulu. Antara unsurnya ialah niat dan berfikir. Maka di dlam Islam, faktor niat adalah penting sehingga boleh menentukan sah atau tidaknya perbuatan seseorang. Oleh itu Rasulallah s.a.w bersabda yang bermaksud : " Sesungguhnya setiap perbuatan adalah dengan niat". Kepentingan niat bukan sahaja atau dalam konteks undang-undang disebut dengan motif menjadi sesuatu perkara yang amat penting dalam pelaksanaan undang-undang bagi memastikan seseorang itu bersalah atau tidak.

iii. Komunikasi dengan alam atau makhluk. Komuikasi ini ialah selain daripada komunikasi engan pencipta dan dengan diri sendiri. Komunikasi peringkat ini berlaku sama ada memberi kesan negatif atau positifnya bergantung rapat kepada sejauh mana ketepatan dan kebenaran proses komunikasi dilakukan pada komunikasi peringkat pertama dan peringkat kedua. Dalam konteks ini Islam mengiktiraf dan menerima segala bentuk peralatan komunikasi moden yang beraneka jenis zaman kini yang menjadi elemen perantara asalkan ia tidak mendatangkan kesan negatif kepada keaslian fitrah manusia yang memerlukan keamanan, kebaikan dan lain-lain. Komunikasi peringkat ini tidak terbatas kepada sesama manusia sahaja malah al-quran menceritakan bahawa Nabi Sulaiman a.s diberi kelebihan bahasa pertuturan dengan burung dan sebagainya.

No comments:

Post a Comment